Hlavní trendy webdesignu pro rok 2014

Koncem roku starého a začátkem toho nového, je vždy publikováno mnoho článků, s více či méně reálným odhadem vývoje budoucích trendů v oblasti tvorby webových stránek a webdesignu obecně. V následujícím článku naleznete popis pěti hlavních trendů, které jsou sestaveny s ohledem na současný vývoj a směřování v této oblasti.


1

Responsivní design

Responsivní design webových stránek se chová jako voda, když ji nalejete do různě velkých nádob a ona se vždy přizpůsobí jejich tvaru a velikosti.

V praxi to znamená, že se stejná webová stránka zobrazí jinak na smartphonu nebo tabletu, než na vašem PC nebo notebooku. Výhodou tohoto řešení je především uživatelská vstřícnost a čitelnost webových stránek na všech přístrojích a platformách.

S nástupem chytrých telefonů a tabletů se responsivní design zaměřuje především na přizpůsobení standardní webové stránky pro zobrazení v menším rozlišení. tedy na menší obrazovce, nebo displeji. Nejnovější údaje však ukazují, že jeden z deseti uživatelů internetu již při surfování využívá televizor s HD rozlišením, přičemž stávající nejpoužívanější standard pro rozlišení webové stránky je přesně polovina šířky HD obrazovky, tedy 960 pixelů, místo 1920.

Jsme přesvědčeni, že tento trend bude postupně růst a plně kompatibilní - responsivní design webových stránek se bude muset vypořádat jak s menším (chytrý telefon, tablet), tak i větším (HD obrazovka) rozlišením a umožní tak jedinečný informační zážitek, bez ohledu na médium, na kterém je web zobrazen.


2

Posouvání / rollování

Není to zas tak dávno, kdy se při tvorbě webových stránek razilo heslo "Hlavně ať návštěvník webu nemusí moc posouvat".

Vzhledem k různorodosti velikostí a rozlišení displejů na dnes dostupných a běžně používaných zařízeních (PC, notebooky, smartphony, tablety), se stalo posouvání (rolování) nevyhnutelnou součástí webových stránek. Pro uživatele internetu se rolování stalo natolik běžným, že pro ně není sebemenší překážkou jak při prohlížení stránek, tak i samotné orientaci na webu.

V současné době na internetu přibývají také takzvané jedno-stránkové weby, jejichž popularita stále roste. Jedná se o webové stránky, které se skládají z jediné, za to dlouhé stánky a jsou tedy přímo stvořeny pro jejichrolování.


3

Open Source CMS

Ze všech webových stránek na světě (včetně webů bez CMS), běží každá pátá stránka na Open Source redakčním systému WordPress.

CMS (Content Management System) umožňuje pohodlnou správu a editaci webu (obsah, struktura, grafika, funkce) a to i uživatelům, bez hlubších znalostí tvorby a programování webových stránek. CMS řešení existuje celá řada. Mnoho z nich je vyvinuto jako čistě komerční - tedy plně placený systém, ale existují také tzv. Open Source systémy, což znamená, že jejich zdrojový kód je zdarma a na jeho vývoji se může podílet prakticky kdokoli (běžně jsou to desítky až stovky vývojářů).

WordPress je v současné době nejoblíbenějším redakčním systémem CMS. V porovnání s ostatními Open Source systémy je jeho podíl více než 59,8%. Daleko za ním pak následují systémy Joomla s podílem ve výši 9,1% a belgický Drupal s 5,5% (zdroj: W3Techs).

Výhodou takového Open Source redakčního systému je možnost jeho pravidelné a bezplatné aktualizace, obrovské množství dostupných rozšiřujících modulů - zdarna i placených a také kvalitní a dostupná podpora ze strany tuzemských vývojářů a tvůrců webových stránek. Obliba Open Source konceptu stále roste a jinak tomu nebude ani v roce 2014.


4

Poutavý firemní příběh a sdílený obsah

Poutavý "firemní" příběh, jeho publikování a sdílení je způsob komunikace, umožňující budování bližšího vztahu se svými zákazníky.

Sociální média a virální marketing je jedním z klíčových faktorů určujících konečný úspěch či neúspěch dané webové stránky. Na typických firemních webových stránkách je upřednostňována především tzv. top-down komunikace, tedy obsah poskytující více či méně detailní informace o něčem (služba, produkt, atd.). Takový web a jeho obsah však vede návštěvníky jen k malé, nebo dokonce žádné interakci a to dnes k úspěchu jednoduše nestačí.

Pokud chcete, aby vaše firma, produkt, nebo služba obstála v každodení tvrdé konkurenci, musí být nepostradatelnou součástí vaší prezentace také stále důležitější aktivní a přímá komunikace s (potenciálními) zákazníky, a to prostřednictvím všech dostupných kanálů, zejména pak pomocí sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+, Linkedin, atd.), nebo třeba firemního blogu.

Nejpoužívanější "tlačítka" pro sdílění obsahu webových stránek na sociálních sítích:
Facebook  |  Google +1  |  Twitter  |  LinkedIn  |  StumbleUpon  |  Pinterest

Aktivní a přímá komunikace přes sociální sítě je silným marketingovým nástrojem pro prezentaci vaší firmy, značky, nebo produktu. Obsahový marketing na sociálních sítích je na vzestupu a bude tomu tak i v nadcházejícím roce 2014.


5

Vertikální navigace a posuvné panely

Použití vertikální navigace a posuvných panelů bylo do nedávna považováno za banální řešení. Obojí se však vrací v nové podobě zpět!

Před několika lety jsme mohli na internetu nezřídka vidět webové stránky s vertikální navigační strukturou. S postupem času však nahradil tento trend opačný koncept navigace a to horizontální. Poslední dobou jsme však svědky znovuzrození vertikální navigace a skvěle vypadajících moderních webových stránek s touto navigační strukturou stále přibývá.

Jinak tomu není ani u posuvných panelů, které byli s příchodem dynamických prvků jako Flash nebo ActionScript, velmi populární. Nyní se pro tyto dynamické prvky webovýxh stránek používá především JavaScript / jQuery a dá se očekávat, že jejich uplatnění a obliba poroste i v následujícím roce 2014.

 


„Čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to.“ Jan Werich